zondag 13 februari 2011

Sla mij niet dood

Bij deze even een verzoekje van de kleine wespenbok, sla mij niet dood. Ik lijk in alles op een wesp maar ik ben het niet. Ik prik jullie niet dus laat mij alsjeblieft lekker rondvliegen.

Ik doe een wesp na zodat andere dieren mij niet opeten, ik heb dezelfde kleuren als een wesp, ik beweeg me net zo druk als een wesp en ik vlieg zelfs op dezelfde manier. Dit is allemaal om maar zo goed mogelijk op een wesp te lijken. We noemen dit mimicry. De betekenis van mimicry is dus het verschijnsel dat de ene soort lijkt op een andere, niet verwante soort en daar voordeel van heeft. Het is dus een typisch gevalletje van misleiding in de natuur. Dat werkt prima maar jullie mensen hebben de neiging om mij met een vliegenmepper achterna te zitten en soms zelfs met een elektrisch tennisracket. Dat doet echt zeer.

Als je goed zou kijken zie je dat ik geen angel heb. Ik leef voornamelijk van stuifmeel dus bloed heb ik niet nodig. De vrouwtjes van mijn soort eten af en toe een ander insect, dat is omdat ze voor de eitjes extra voedingsstoffen nodig hebben. We leven in Europa, klein Azie en Rusland.

Nog even over mijn naam, kleine wespenbok. Dat stukje van wesp snappen jullie inmiddels wel denk ik. Bok slaat op mijn familie, ik ben familie van de boktor. Vandaar dus mijn naam kleine wespenbok

Ik hoop dat we de komende zomer vreedzaam met elkaar om kunnen gaan.

Met vriendelijke groet,

kleine wespenbok

1 opmerking: