vrijdag 20 mei 2011

Vrouwen zijn vampieren

Nog een paar weken wachten en dan zijn ze weer volop te zien, en vooral te horen. De steekmug. Ze houden je wakker want vooral 's nachts zijn ze actief. Het gekke is dat alleen de vrouwtjes muggen steken, of beter gezegd bijten want ze hebben geen angel. De mannetjes zijn in feite heel vredelievende wezens. De mannetjes leven van plantensappen, water en nectar.  

Vrouwen zijn lastpakken
Alleen de vrouwtjes steekmuggen steken dus. Ze bijten een gaatje in de huid. Een betere benaming voor de steekmug zou dus zijn bijtmug. Na het bijten doet ze een beetje speeksel in de opening van de huid zodat het bloed lekker vloeibaar blijft. Ze steekt daarna haar zuiginstrument naar binnen en slurpt het bloed naar binnen. Dat speeksel helpt haar dus om te voorkomen dat haar zuigkanaal verstopt raakt. Verder geeft ze nog een prikkende stof af die er voor zorgt dat het bloed lekker vlot naar haar toe komt. Dat is het stofje dat bij ons zo jeukt en het bultje veroorzaakt. Ze is dus ook nog eens lui, op de normale manier gaat het haar niet snel genoeg. Dat wij mensen last hebben van dat stofje lijkt haar helemaal niks te kunnen schelen.

Zielig voor de mannetjes
Zoals eerder beschreven, de mannetjes zullen ons niet prikken. Toch zijn de klos als ik ze tegenkom in mijn slaapkamer. Een mug is 6 tot 8 mm groot en dat is dus te klein voor mij om te zien of we hier te maken hebben met een bloeddorstige vrouw of een vredelievende man. Om het zekere voor onzekere te nemen zal elke mug kennis maken met mijn elektrische tennisracket, krant of vliegenmepper. De man is dus de klos door het nare gedrag van de vrouwelijke soortgenootjes. Bij deze dus mijn excuses aan alle mannnen die ik in mijn leven platgemept heb.

2 opmerkingen: