woensdag 9 februari 2011

Fijn hangbuikzwijn

Varkentje
foto: Harald_
Net een stevige maaltijd achter de kiezen dus het dier wat in me op komt voor de blog van vandaag is het hangbuikzwijn. Even googelen en ik kom er achter dat het beestje veel in Vietnam en China voorkomt. Gezien de foto lijkt een uitleg over de naam me overbodig. Een hangbuikzwijntje weegt ongeveer 65 kilo en kan 50 a 60 cm hoog worden. Meer weten? zie Wikipedia

Onderaan deze pagina staat iets intrigerends... In de Verenigde Staten is het hangbuikzwijntje een populair hobbyvarken (men noemt hem daar Potbellied Pig). Sommige fokkers proberen hem steeds kleiner te fokken, onder meer door de dieren te weinig te voeden. Er bestaan daardoor volwassen minihangbuikzwijntjes van 12 tot 25 kilo. Dit gaat echter ten koste van de gezondheid van de dieren, en deze praktijk wordt niet onderschreven door de Amerikaanse Potbellied Pig Association die een gedragscode heeft ontwikkeld voor Noord-Amerikaanse fokkers.

Hoe kan het toch zijn dat men in een land waar 66% van de bevolking te dik is uitgerekend hangbuikzwijntjes op dieet moeten? Nieuwsgierig als ik ben toch even verder zoeken naar Potbellied Pig ... Ik stuit op een fansite.... Wat je daar kan kopen voor je hangbuikzwijn is echt niet te geloven: Zonnebrandspray, een complete range aan shampoo, conditioners en andere spullen om je zwijntje te voorzien van een mooie glanzende vacht, compleet met aloe vera. Zijn ze helemaal gek geworden daar?
Ik kan me voorstellen dat je me niet serieus neemt, check het zelf maar.

Wat ben ik blij met Stichting Wakker Dier, in Nederland hebben de verkiezing van de mooiste modderpoel. De modderpoel van biologische varkenshouderij De Jofrahoeve voldoet aan alle wetenschappelijke criteria voor een ‘perfecte poel’ en wint daarom de prijs Mooiste Modderpoel 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten